Pages

Thursday 15 November 2012

Textul nr. 100 Vyatikar şi locuitorii din Gramin

Vyatikar şi locuitorii din Gramin

Zura este încă nenăscut. El nu ştie deocamdată că se va naşte. Zura este cufundat într-un fel de vis profund, în care domină o linişte cosmică, un repaos primordial. Însuşirile care îl definesc pe Zura sunt inerţia şi repaosul.
Fără voia lui, Zura este trezit din acest vis. Zura este adus pe lume, este născut. În zadar încearcă el să se opună forţei exterioare care îl împinge înspre viaţă. Zura este născut. Copilul Zura nu şi-a dorit să se nască. Copilul Zura şi-ar dori să se întoarcă în sânul repaosului primordial. La scurt timp însă după naşterea lui, copilul Zura dă uitării această mâhnire.
Zura creşte în Gramin, un sat liniştit şi bogat. Singura hrană a locuitorilor din Gramin constă din fructele unui copac - Nicayinul. Fructele Nicayinului sunt gălbui şi foarte hrănitoare. Nicayinul rodeşte tot timpul anului.
Zura îşi ia o nevastă şi are la rândul lui copii. Încet-încet, o dată cu trecerea timpului şi animat de iubirea femeii lui şi zâmbetele şi jocurile copiilor lui, de uşurinţa cu care îşi trăieşte viaţa, uită de tot de dorinţa de repaos, de interţia lui.
Într-o seară, la hanul din Gramin, poposeşte un străin pe nume Vyatikar. Călătorul poartă o pelerină lungă, neagră şi atunci când cineva încearcă să îl privească în faţă, faţa lui se înceţoşează astfel încât nu i se mai poate distinge nicio trăsătură. Vyatikar înnoptează la hanul din Gramin şi pleacă în zorii zilei, înainte să răsară soarele. În ziua aceea fructele Nicayinului devin negre. Câţiva locuitori ai Graminului încearcă să mănânce din fructele negre. De la prima îmbucătură oamenii sunt trăsniţi ca de un fulger şi cad fără suflare. Fructele Nicayinului au devenit otrăvitoare.
Încă din cele mai vechi timpuri, locuitorii din Gramin au mâncat numai fructele copacului Nicayin. Zura, văzând că fructele Nicayinului sunt otrăvitoare, îşi ia nevasta şi copiii şi, împreună cu bătrânii satului şi alte câteva familii din Gramin, pleacă în căutarea unor altor Nicayini.
După ce merg o vreme, nevestele şi copiii încep să plângă de foame şi teamă. La presiunile făcute de femei şi copii, Zura vrea să urmeze drumul către un sat învecinat, la o jumătate de zi distanţă de mers, sat care se hrănea tot cu fructele Nicayinilor, în speranţa că vor putea mânca acolo. Bătrânii Graminului sunt însă neîncrezători. Ei îi spun lui Zura că este foarte posibil ca Vyatikar să fi înnoptat şi în satul învecinat şi că şi fructele de acolo să fi devenit otrăvitoare. Dacă ar fi aşa, atunci călătoria va fi fost făcută degaba iar oamenii vor fi şi mai slăbiţi din cauza greutăţii drumului şi a lipsei de mâncare.
În ciuda îndoielii bătrânilor, Zura se încumetă şi îndrumă caravana către satul învecinat. Bătrânii Graminului avuseseră dreptate. Vyatikar fusese şi în satul învecinat şi plecase mai departe, lăsând în urma fiecărei sale vizite Nicayini cu fructe negre şi otrăvitoare. După drum şi fără nimic de mâncare, caravana începe să îşi piardă forţele.
Bătrânii satului îi spun lui Zura că ar exista şi alte forme de mâncare. Aceste forme de mâncare s-ar afla ascunse într-un ţinut nu prea îndepărtat şi nelocuit. Astfel, caravana porneşte din nou la drum, de data aceasta însă către acel ţinut în care legenda spune că există forme de hrană secrete.
A trecut deja o zi de când oamenii nu au mâncat. Femeile şi copiii plâng, bărbaţii sunt descumpăniţi. Caravana face un popas ca oamenii să îşi odihnească picioarele şi să bea apă. Bătrânii satului, doborâţi de vârsta înaintată, oboseală şi lipsa de mâncare nu vor să pornească mai departe la drum cu caravana pentru că îi încetinesc ritmul de mers şi pentru că, într-un final, oricum s-ar fi prăbuşit inerţi. Aşa că Zura şi caravana pleacă mai departe, iar bătrânii satului rămân la locul popasului şi adorm într-un somn etern.
După două zile de nemâncat, Zura şi caravana ajung într-un ţinut îmbelşugat, cu vegetaţie bogată şi luxuriantă, ţinut nelocuit, sălbatic, ţinutul despre care bătrânii satului spuneau că ar ascunde forme de hrană. Caravana face popas, iar Zura împreună cu alţi câţiva bărbaţi se duc să caute hrana secretă. După lungi căutări nu găsesc nimic. Au încercat să mănânce din frunzele copacilor, dar erau amare. Au încercat să mănânce rădăcini, dar erau şi mai amare. Poate că bătrânii satului se înşelaseră. Poate că nu acesta era ţinutul cu pricina. Zura şi bărbaţii se întorc la locul popasului. Se aşează lângă femeile şi copiii lor şi aşteaptă să moară.
Ameţit de foame, pe jumătate adormit, aşteptând să moară, Zura începe să se simtă din nou inert, într-un repaos absolut, ca atunci când era nenăscut. Apoi Zura îşi dă seama că toată viaţa lui trăită în Gramin a fost un repaos, o delăsare, o complacere în inactivitate, o lene esenţială. Adunându-şi ultimele forţe, Zura se trezeşte din lenea cardinală, strânge un mănunchi de rădăcini, le fierbe, presară peste ele petale de flori, iar rădăcinile devin dulci şi moi şi toată caravana mănâncă din ele şi îşi recăpătă puterile. Zura, împreună cu femei, bărbaţi şi copii, adună mai multe tipuri de plante, adună seminţele lor şi cu acestea se reîntorc în satul lor natal.
Când se întorc în Gramin Nicayinii dispăruseră de tot, ca şi cum niciodată nu ar fi fost acolo. Atunci Zura, împreună cu toţi sătenii, cultivă plantele aduse din ţinutul cu vegetaţie bogată, le îngrijesc şi muncesc toţi laolaltă tot timpul anului pentru a avea mâncare.
Din când în când Vyatikar trece din nou prin sat, însă locuitorii îl alungă şi el nu rămâne peste noapte. Chiar şi aşa însă, de câte ori îşi face apariţia Vyatikar, culturile oamenilor sunt devastate de vânt sau insecte, însă oamenii muncesc din nou, neînduplecaţi şi neînvinşi pentru a-şi procura hrana.
Zura moare bătrân şi fericit. După moarte Zura se întoarce în sânul unui repaos transcendent, diferit însă de cel din care se născuse.