Pages

Thursday 15 November 2012

Textul nr. 102 Ziua sacră a întâlnirii

Ziua sacră a întâlnirii


Motto: Civilizaţia şi istoria au început acolo unde locuieşte azi neamul românesc. (W. Schiller, arheolog american)

Cuvinte cheie: om, sacru, Cosmos, Univers, daci, coloane, stâlpi, templu

Rezumat:

Urcam dealul şi paşii mei se uneau cu ai celor care cu mii de ani au tot urcat spre sacra legătură a omului cu Cosmosul. O dimensiune pe care oamenii de atunci au tot aşteptat-o să sosească şi pe care ne-au însemnat-o nouă cu locuri sacre, pentru a ne trezi din amorţeala acoperirii trecutului. Am privit fereastra mare a Universului albastru şi mi-am rezemat prezentul de verdele viitorului. Mi-am încântat privirile cu viaţa orizontului şi am strâns în palmele mele pământul Sarmisegetuzei. Am mângâiat cu lacrimile locul străbun, lespezile din calcar ale drumului care ducea, acum pieziş, spre templele străbune. În genunchi i-am rugat pe moşii şi strămoşii mei să-mi mângâie creştetul capului, ca semn că mă recunosc că le sunt urmaş.
Din străfundul pădurii verde-maronie am auzit un geamăt prelung, un vuiet asurzitor şi tâmplele le-am simţit atât de pline cu sânge din sângele lor, încât am căzut cu faţa la pământ. Auzeam foşnet şi foşnetul s-a preschimbat în voci şi vocile în strigăte, iar dorul în durere: La Mănăstirea cu nouă altare / Mi-ard nouă lumânare ... / Şi din Pădure mare S-a tăiat un Copac mare / Şi s-a făcut o Mănăstire Albă Mare / Cu nouă altare / Şi nouă Tronuri de Aur / Cu slove de Aur . / În Altarul Mare / E Sânta Maria Mare. / În Altarul Mic E Sânta Maria Mică. / În Altarul din Mijloc / Maica Domnului şedea...1 . Stâlpii aşezaţi în forma circulară a unui timp infinit începuseră să sune şi un cântec străvechi îl auzeam din interiorul acestora. Voci grave de bărbaţi străvechi închinau într-un ritual necunoscut mie şi stâlpii începuseră să se rotească într-o horă ameţitoare, zicând: Şarpele-n coadă de lungea, / Şi-n căpăţână se mărea / Iar trupul, mare se făcea, / Aproape cât butea! / Zău, mi te apuca groaza! / Loc sub talpă nu-mi avea! / De la zece ani pleca,/ De sub talpă eşea / Casa trei zile urla! / El, mare, unde-mi mergea? / În buricul pământului, / La mijlocul câmpului, / Pe cel drum cam părăsit, / Cu negara acoperit / Cu troscot verde învelit / În buricul pământului / În inima câmpului. / El aici se-ncolăcea / Pe Mistricean aştepta... / C-al lui era dăruit / De când era copil mic.
Ce cod puteau să-mi ascundă aceste versuri şi de ce mintea mea le recita într-o continuă învârtire a slovelor? Ce îmi şopteau dealurile mănoase şi cărarea Luncii Grădiştei bătătorită de nevoile celor ce au urcat-o în timp. Soarele încă ardea cu putere, iar eu mângâiam lespezile şi priveam în singurătate zidurile dacice, murus dacicus. Auzeam parcă zgomotul şi vedeam bucăţile de andezit rânduite cu multă pricepere de cineva, văzuţi şi nevăzuţi în acelaşi timp, într-o formă neştiută de nimeni, bucăţi de calcar prinse în mâinile puternice ale unor bărbaţi bărboşi şi viguroşi, cu ziceri într-o limbă simţită mie. Am întors privirea şi, paralel cu sacrul sanctuar, clădit tot din calcar, am văzut alte construcţii ale celor care ne-au fost străbuni şi, dintr-o dată, dorinţa mea voia să urc spre Ţara Haţegului, acolo, în zona Subcetate, pentru că acolo simţeam că voi întâlni liniştea. Cât am străbătut cetatea Saemisegetuzei un dor m-a tot chemat sprea acea ţară mirifică, de unde istoria respira a trecut uitat. Mi-am îndreptat privirile spre Ţara Haţegului, dar am rămas să mai veghez încă asupra spiritelor neliniştite din Lunca Grădiştei.
Într-un târziu m-am întrebat, înaintând atent spre cercul cu coloane din andezit, ce se aflau spre exterior, dincolo de sanctuare, de ce dacii le-au ridicat pentru nemurire într-un loc atât de retras al cetăţii? Şi am înţeles că acest spaţiu deschis, unde timpul lor se unea cu cel al cosmosului, cercetând trecerea acestuia, le făcea legătura şi cu centrul pământului, de unde vocea zeului suprem le trimetea, prin marii preoţi, mesajele. Coloanele de la exterior însumau 104 blocuri de andezit, cu dimensiuni diferite; depinde şi de poziţia în care stai să le apreciezi înălţimea, pentru că ceilalţi stâlpi, de astă dată din lemn, continuau cu un alt cerc de 84 de piloni. În toate cercurile am găsit un număr par de stâlpi sau de blocuri din andezit. Versurile populare La mijlocul câmpului, / Pe cel drum cam părăsit, / Cu negara acoperit / Cu troscot verde învelit, descind spre o căutare a unui răspuns: stâlpii din andezit, de la exterior, ar fi putut sugera cetatea timpului păzită de războinicii daci; în rândul al doilea, stâlpii din lemn, care variau în înălţime, ar putea constitui componenţa familiilor acestora, gata oricând să îi înlocuiască, când situaţia le-o cerea. În societatea dacă exista un deosebit respect faţă de familie şi de bătrânii societăţii. Cei şase stâlpi înguşti, cărora li se alătura unul lat, sugerau regele şi sfatul înţelepţilor. Stâlpii din piatră, unde timpul i-a statornicit ca preoţi apărători ai credinţei în zeul suprem şi în nemurirea sufletului, vegheau la legătura permanentă a dacilor cu Universul şi cu vocea Pământului. Spre deosebire de cercurile din piatră, cercul stâlpilor din lemn era întrerupt de 4 praguri, marcate prin blocuri de calcar, ce constituiau intrările în acest spațiu. Un spaţiu sacru al timpului despre care înţelepţii cetăţii aveau cunoştinţă.
Timpul lor era cercul blocurilor şi al stâlpilor care, într-un calcul perfect, sădit cu grosimea şi înălţimea lor, conducea la anul solar, la zilele şi anotimpurile care treceau peste ţara dacilor. Am urcat şi am coborât dealurile vecine ruinelor cetăţii şi am încercar să observ, cu ochii scrutători ai moşilor mei aşezarea din timpul în care ei trebăluiau cu grijile şi dorinţele lor, în casele circulare, cu acoperiş în formă de con. Le auzeam fluturând iţarii largi în bătaia vântului şi le simţeam respiraţia sănătoasă a trupului, le ascultam limba care nu diferea mult de cea pe care o vorbesc eu azi, şi sapa, şi toporul, şi foarfecele şi behăitul oilor şi râsetele dacilor la strânsul recoltelor de toamnă. Mă auzeam pe mine gângurind în timpul istoriei şi mă lăsam legănat în tangajul autocarului care mă îndrepta spre casă, casa mea din Bucureştiul României de azi. Îi mulţumeam lui Dumnezeu că trăisem şi clipele reîntoarcerii şi regăsirii poporului pierdut. Un popor primit de Creator şi dăruit cu o ţară binecuvântată. Origenes Adamantius (185-254), într-una dintre discuţiile sale cu mai marii timpului din Grecia, spunea: Ce să mai spunem de britani şi de germani, care locuiesc lângă ocean, sau, ca să trecem la barbari, de daci şi sarmaţi şi sciţi dintre care neamuri cele mai multe n-au auzit până acum cuvântul Evangheliei. Dacii auziseră, pentru că teritoriul lor de la sud-est fusese străbătut, cu mult înainte de cele consemnate de gânditorul grec, de primul discipol al Fiului lui Dumnezeu, Sfântul Andrei.
Mă simţeam mulţumit şi liniştit, poate şi pentru faptul că mă aflasem atât de aproape de locurile sacre ale poporului pierdut, pe care am dorit atât de mult să le simt prin ceea ce mai rămăsese de pe urma lor. Ziduri reci, dar cu o mare căldură spirituală, încât atunci când le atingi simţi furnicături în vârfurile degetelor şi transpiraţia te taie pe frune şi în dreptul inimii. Loc sacru pentru noi, Sarmisegetuza a rămas tăcută în bezna nopţii care începuse să se aştearnă.


Bibliografie:

Brâncuş, Grigore, Cercetări asupra fondului traco-dac al limbii române, Editura Dacica, Bucureşti, 2009.
Daicoviciu, Hadrian, Dacii, Editura Hyperion, Chișinău, 1991.
Densusianu, Nicolae, Dacia preistorică, Editura Arhetip, Bucureşti, 2002.
Eliade, Mircea, Istoria credinţelor şi ideilor religioase, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1991.
Crainicu, Felix, Legendele dacilor liberi, Editura Dacica, Bucureşti,
1 Lovinescu, Vasile, Interpretarea ezoterică a unor basme şi balade populare româneşti, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1993.