Podul
”…Pân`la Pod-de-carne
Că
n-a fost de carne,
Dar ni l-om face
Cu carne de-a
noastră.
…Pân`la Pod-de-os
Că de os n-a
fost,
Ci de os l-om face
Cu oasele noastre.”
(Baladă
populară)
Mireasma veştedă
a zilei o învăluie odată
cu oboseala nesfârşită
a mersului cu picioarele pe nisipul fierbinte. Arborii înalţi
şi pietrele de la marginea râului se dilată,
îşi destramă conturul în aerul încins al după
amiezii de vară târzie,
îi dau Matildei senzaţia cristalizării unui alt spatiu, perceput doar pe
jumătate. Până la pod mai este puţin
de mers, trebuie doar să treacă de
casa zugrăvită
în verde la portile căreia stă
o fată cu umerii goi, arşi
de soare, o fată care
încearcă să
vândă sticleţi
şi papagali vorbitori rarilor trecători,
celor care de obicei nu cumpără
nimic, poate doar o cană de lapte de oaie
ca să-şi
potolească setea.
Înserarea acoperă
cu aur întinderea apei pe care plutesc trunchiuri uşoare
de lemn, a râului care uneşte şi
desparte, oglindă reflectând imaginea
femeii aplecată să-şi
spele sudoarea şi praful strâns în
timpul călătoriei
făcute pe platforma ultimului vagon al
trenului care duce miei. Odată cu lăsarea
întunericului râul tulbure se umflă,
smulge arborii obligându-i să plutească
pe spinarea lui, să călătorească
prin mijlocul oraşelor şi
să se piardă
apoi în largul mării. O mreană
se trezeşte din somn şi
începe să urce râul tulburând imaginea
chipului cu pometi puternici, ochii negrii ca o altă
apă neagră şi
ea, repetându-se în fiecare undă.
”Omoar-o!” strigă,
râzând încetişor, fata de la poartă.
Matilda îşi continuă
mersul printre nisipurile fierbinţi, aerul
rămâne nemişcat,
apele sunt iar ca nişte oglinzi şi
papagalii o strigă cu toate numele de pe
lume şi cu numele său:
”Omoar-o Matilda, omoar-o!”
”Până
la pod mai este, mai esteee!...drum lung…tu vino să
dormi. Somnul lin ţi-o
fi, florile te-or năpădi,
pe gură, pe nas,
pe albu-ţi
obraz…”
Cu un murmur
confundat cu mersul trenului încărcat
cu mieii adormiţi,
apele urcă fără
grabă, peste
maluri, inundând curtea cu pământ
negru, bătătorit,
a casei zugrăvită
în verde, de la poarta căreia
a dispărut fata
aceea nebună cu
păsările
ei cu tot. Vântul aduce aroma dulce a lanurilor de secară
abia secerate, aromă
prevestitoare a unei mari fericiri, nu întotdeauna cea aşteptată,
după cum îi
spusese
mătuşa
Elisabeta atunci când se hotărâse
să plece în
această
călătorie
spre podul pe care trebuie să-l
treacă, dar, mai
întâi, să-l
găsească.
Acolo trebuie să
fie Nandru, podarul, cel care schimbă
scoici de râu pe tutun negru şi
care poate îi va spune ceva ce ar putea să
schimbe câteva lucruri.
La mal se află
o barcă din lemn
negru, prea întunecată
ca să nu fie o
capcană, poate
are lemnul putrezit, ros, nu poţi
urca în ea şi
vâsli spre locul de veghe iar
drumul e numai pământ,
noroi şi apă.
Pe râu, sticlind în lumina lunii, plutesc mari crengi cu stoluri de
păsări
ucise, devorate una câte una de ştiucile
flămânde.
Matilda urmăreşte
curgerea monotonă
a râului amintindu-i de vremea când nu cunoscuse zbuciumul, zilele
calde în care se întindea pe iarbă,
închizând ochii, simţind
cu mâinile şi
picioarele, cu nasul şi
gura, cu trupul întreg, murmurul apelor alergând în adâncul
pământului,
tulburând-o, lăsând-o
nici veselă,
nici tristă, să
se încălzească
la razele soarelui. Atunci credea că
viaţa o să-i
fie mereu aşa,
scurgându-se între maluri bine trasate, într-o linişte
mare, ruptă din
când în când de strigătele
lui Nandru, podarul, binecuvântând apa şi
soarele, de chemările
baciului trecând podul cu turma de oi, grăbindu-se
să ajungă
acasă înainte
de căderea
nopţii. Atunci
toate lucrurile erau reale, nu aveau semnificaţie,
doar existenţă.
Cumpăraseră
de Paşti un miel
pe care nu l-au tăiat,
n-au făcut drob
şi friptură
din el, l-au lăsat
să pască
iarba din curte, să
moară de
bătrâneţe,
aşa cum muri-vom
cu toţii –
zicea mătuşa
Elisabeta – dacă
nu se întâmplă
ceva între timp, ceva care să
rupă curgerea
vieţii asemenea
râului prin albie.
“Vino încoace”
– o chema unchiul Ioan, scoţând
un coş cu mere
ionatane din bufetul umplut cu dulceţuri
şi fructe, “vino
să-ţi
dau un măr”,
apoi după ce
mânca mărul
zemos şi îşi
ştergea cu dosul
palmei sucul lipicios scurs pe bărbie,
unchiul o culca pe pat, învelind-o cu o pătură
moale, din lână
de oaie, până
sub bărbie,
stingând lampa, lăsând-o
să doarmă
iar el ieşea
afară să-şi
aprindă încă
o ţigară,
înduioşând-o
cu tusea lui seacă.
Peste doi ani, unchiul Ioan a trebuit să
plece în sus, pe râul care şi-a
deschis apele primindu-l, apoi râul s-a închis la loc, purtând pe
valuri în jos, spre pod, roiuri de insecte cu aripi străvezii
pe care le-a văzut
Nandru şi a
venit la mătusa
Elisabeta care n-a plâns, a ieşit
afară şi
la lumina lunii pline a tăiat
cocoşul cel
mare, a închis casa şi
a plecat de-a lungul râului cu Matilda în brate, până
la halta unde s-au urcat în trenul cu miei adormiti.
Poate era mai bine să
nu se întoarcă niciodată
aici. S-a întunecat de-a binelea şi pe
malul râului nu-i nimeni, nici măcar
câinele lui Nandru. Avea dreptate fata aia, până
la pod mai este drum lung, prea lung. Începe să
o cuprindă frica
şi frigul,
iepuri cu ochii roşii
se rotesc în jurul ei descoperind sensul unor amintiri, copleşind-o
cu toată durerea
locurilor din care nu mai răzbate
nici un glas cunoscut ei, singură
în această
călătorie
care a venit deodată
cu patima ei pentru râu, pentru podul pe care dacă
îl va trece se va putea odihni, va şterge
pulberea drumurilor şi
spaima nemăsurată
ce o apasă ca un
junghi între umeri. Ce va fi acolo, la capăt
de drum? Ce-i va spune podarul? Îi va vorbi despre tot felul
de lucruri care poate că nu s-au întâmplat
niciodată, despre adâncul râului tulbure
şi mreana ce coboară
din întunericul muntilor, crudă şi
flămândă? Sau
poate că nu-i va spune nimic… S-a lăsat
noaptea şi Matildei îi este somn, apa
râului răsună
răcoros pe nisipul moale şi
auriu, apă tocmai bună
să-i scalde trupul pe-ndelete, să-i
spele febra şi foamea, să
anuleze orice în afară de această
clipă în care stă
singură pe malul pustiu al apei, cu
sufletul liber de tot, nici veselă, nici
tristă.
Acum poate să
ajungă, în sfârşit,
la pod. Să stea faţă
în faţă cu Nandru, să-i
dea tutunul negru de la mătuşa
Elisabeta, să fumeze împreună
cu el şi să-i
spună unde se duce trenul cu miei şi
de ce aceştia dorm aşa
cum va dormi şi ea peste câteva clipe,
somn necesar, dens, ca o ecluză eliberând
apele strânse între maluri.
Fata de la casa zugrăvită
în verde înaintează despărţind
apele în două, purtând pe umeri sticleţi
şi papagali vorbitori, ciugulindu-i algele
din părul negru ca o altă
apå, întunecată. Dar aceasta va fi o
altă poveste. O poveste de dincolo de ape.