Pages

Wednesday 14 November 2012

Textul nr. 82 T + I = Love

T + I = Love


E ca şi cum ţi s-ar da o felie de halva pe post de friptură. Te uiţi în farfurie, ştii ce e, dar iei o înghiţitură, şi încă una. Apoi primeşti şi friptura. Dar nu ţi-e foame. Râzi. Râsul te ajută să fii obiectiv. Şi dacă eşti obiectiv ai senzaţia că eşti şi înţelept. Te umfli în pene. Nu durează mult. Te dezumfli la loc. Înţelepciunea nu se capătă de la o felie de halva. E o metamorfoză. O trecere prin chinuri. E o devenire. Felia de halva poate fi începutul. Prima treaptă. Apoi trebuie să cauţi. De unul singur. Pentru că maeştrii lipsesc. Se ascund. Îţi rămâne doar credinţa că te poţi şlefui. Că poţi deveni. Un grăunte de lumină într-o carapace biodegradabilă. Lumina a stat în tine ascunsă, până ai avut curajul să deschizi obloanele. Ăsta e începutul.
Lumina părea că-mi invadează toate celulele corpului, umplându-le de o dulce dorinţă, într-o zi de sâmbătă după amiază, când oraşul se întindea leneş, la umbrele castanilor, ale umbreluţelor de la terase, ale tufelor înflorite prin curţi sau pe alei lăturalnice. O zi în care îţi doreşti să te cufunzi în tine, ca-ntr-un ocean de linişte, din care să ieşi revigorat.
Oraşul îţi poate oferi clipe de relaxare, dar nu-ţi poate răspunde la întrebări. Paşii mei, nehotărâţi, au măsurat distanţele dintre grădini, au atins străduţe lăturalnice, m-au purtat înspre cele patru zări, au fost nesiguri, au fost grăbiţi, au fost şovăielnici. Timpul însuşi curgea năvalnic, înspre niciunde. Uneori se oprea o clipă cât o veşnicie, ca apoi să o ia de la capăt. Nici tânăr, nici bătrân, eram doar un căutător al clipelor care-ţi taie respiraţia.
Şi cana de lut respira în mâinile mele, crudă, oprind timpul în loc.
Era vie, era palpabilă.
Muzeul rămăsese în noapte, ascuns ca o cetate fermecată, de ochii curioşilor. Paşii mei nesiguri mă purtaseră către el. Am intrat între zidurile grele de piatră cu inima cât un purice, convins că acolo mi se vor întâmpla lucruri nemaiauzite. Erau câţiva martori la întâmplări mai puţin pământene, cărora puteai sau nu să le dai crezare, dar acum, când zidurile muzeului mă înconjurau, simţeam o strângere de inimă, şi simţurile mi se ascuţiseră. Pentru moment am crezut că sunt singur în mijlocul sălii, când am fost invadat de un grup de copii gălăgioşi, care nu puteau şti ce temeri se ascund în sufletele oamenilor mari. Am zâmbit. Mi-a trecut spaima. Rând pe rând, vitrinele m-au absorbit. Liniştea devenea materială. Doar respiraţia mea sacadată era pământeană în universul acela misterios. Lumina filtrată de storurile verzi, făcea încăperea magică. N-am ştiut când copiii au părăsit sala. Peretele pe care se întindeau amforele prinse în suporturi speciale mi s-a părut fascinant. Am rămas minute în şir în faţa lui. Contemplaţie.
Nici nu ştiu de cât timp era acolo. I-am simţit doar privirea în ceafă şi m-am întors ca să-i văd faţa. M-a întrebat dacă am nelămuriri.
- Da, am.
Cred că era ghida muzeului. Aparent o fată în care mustea tinereţea. Depăşisem faza. I-am zâmbit. Mi-a zâmbit şi ea. Mi-a spus că port mult soare în priviri.
- Este vară! i-am răspuns.
- Nu, nu felul acesta de soare, e vorba de soarele interior.
- Soarele interior? întreb eu nedumerit.
- Eşti special. Ştii, nu?
- Ca fiecare dintre noi.
- Nu, tu eşti special. Soarele tău interior are o vechime foarte mare. Ai mers mult. Trebuie să fii foarte obosit.
- Sunt, e-adevărat.
A întins mâna după o amforetă şi mi-a zis:
- Vino!
S-a căznit să o desigileze, a dus-o la gură, a băut o înghiţitură apoi mi-a întins-o.
- Bea!
Am fost nedumerit şi nu ştiam ce să fac.
- Bea! Apoi mi-a zâmbit.
Părul până în talie, păr de zeiţă greacă, şi ochii albaştri m-au convins. Am luat amforeta şi am gustat cel mai bun vin pe care l-am băut vreodată. Avea un gust rafinat de cetină de brad. Răcoritor, catifelat, un adevărat elixir. Aburi groşi, argintii, au invadat sala imensă. Parfumul delicat, de vin vechi, îmi ardea buzele. În faţa mea stătea roata olarului şi un bulgăre mare, de pământ, gata să se lase modelat. Zeiţa greacă mă invită, din priviri, să-l prind în mâini. Stau pe scaunul tocit, neîncrezător, şi văd cum din lutul gălbui, prinde formă un vas imperfect. Mâna ei mi-a atins în trecere umărul. Obrazul stâng are un spasm uşor. Fiori ca de sare grunjoasă îmi alunecă pe gâtul rigid. Îmi întinde amforeta şi sorb o gură din nectarul zeilor. Apoi ea face acelaşi lucru. Ne privim şi parcă ne ştim de o veşnicie. Buzele mele au gust de vin. Vin grecesc cu aromă de brad. Buzele ei au aromă de vin grecesc. Aceeaşi aromă de brad. Roata olarului se învârte în gol. Vasul a căpătat de mult timp perfecţiunea. Perfecţiunea supără, nu e omenească.
Cu o pensulă specială, a luat din culoarea albastră şi a adăugat pe buza vasului, cu mâna tremurată, literele T + I.
I-am luat pensula din mână. Mâna i-a tremurat uşor. Părea sculptată în marmură. Nu zâmbea. Timpul îşi plimba minutele grăbite printre noi. Cu ultimele puteri am atins pensula de marginea vasului şi am adăugat, = LOVE. Capul mi se învârtea iar inima mea era în mâinile ei. Putea face din ea o amforă în care să păstreze vinul aromat. Inima mea era albastră. Acum am văzut. Ea a ţinut-o în palme un timp, până s-a făcut iarăşi roşie, apoi mi-a aşezat-o la loc, în piept.
Muzeul rămăsese în noapte întunecat, plin de mistere, adăpostind frânturi de civilizaţii în fiecare nişă din zid.
Cana de lut respira în mâinile mele, vie, ca un dar primit de la o zeitate. Îmi muşc buzele. Aroma de brad persistă.