Pages

Thursday 15 November 2012

Textul nr. 88 Săndelu’

Săndelu

Există oameni care îţi aduc aminte de ceva, alţii – de care îţi aduci aminte din întâmplare. Cele mai emoţionante împrejurări rămân legate de copilărie, a ta, a lor, a tuturor. De aceea, într-o anumită zi de prin anii ’90 am revăzut un chip ce-mi părea neschimbat de trecerea anilor: era Săndel, băiatul pe care-l dusesem cândva de mână, cu schimbul, noi, copiii mai mărişori printre care mă număram şi eu. Mama lui, alături de care locuia într-o casă veche aproape de Institutul de Geologie, ni-l dădea în seamă pe încredere, după lungi instrucţiuni care ne făceau să arborăm un aer foarte serios, nu care cumva să i se întâmple ceva odorului mic şi nepreţuit – un piticuţ slab, mut, timid şi roşcovan; el era pentru noi, cei aflaţi spre sfârşitul vârstei păpuşilor, un fel de păpuşă frumoasă şi vie. Ne jucam pe strada Blanduziei, care încadra una dintre laturile Ambasadei S.U.A. Un gard înalt din zid, continuat pe verticală de un altul dublu de sârmă ghimpată, îi apăra pe funcţionarii de acolo, printre alte pericole, şi de tunurile mingiilor noastre.
Mai puţin apărat era profesorul de muzică, de pe aceeaşi stradă; acesta ocupa o cameră de la hoch-parter, aflată la intrarea principală. Mai locuiau acolo, la etaj, două fraulein bătrâne care nu coborau niciodată şi pe care nu le vedeai decât în momentele în care, în capoatele lor groase şi pestriţe, ieşeau pe balconul mic şi îngust, de fier forjat cu ornamente, de a cărui balustradă groasă folosită pe post de pârghie atârnau un coş ce se bălăngănea spre parter şi apoi îndărăt. Cineva le făcea astfel aprovizionarea şi scena se derula de fiecare dată la fel. Părea unul dintre puţinele lor contacte cu realitatea anilor ’60. Chiar privite de jos în sus, observai o disproporţie în ce le priveşte: una era înaltă, cealaltă – scundă. Prima era grasă, pe când a doua – scheletică. Dar amândouă graseiau puternic. Memoria mi-o readuce în gând şi pe o balerină de la mezanin, care locuia acolo într-una din camerele de serviciu şi al cărei băieţel fugea mereu de acasă iar noi, fiind în acelaşi an de şcoală, eram mereu întrebaţi dacă nu l-am văzut. Nu-l pâram deoarece era bătăuş şi ne era frică de el. Vecin cu aceştia era şi Ionuţ, a cărui mămică stătea în permanenţă acasă şi lucra covoare persane la un război uriaş, aflat lângă fereastră, ca să aibă lumină şi să-şi poată controla în acelaşi timp şi odrasla. Era o moldoveancă pufoasă şi energică; ea îl dădăcea pe fii-su şi în acelaşi timp ţesea cu destul de mare viteză, urmărind modelul de pe o foaie cu pătrăţele aşezată la nivelul ochilor. Câteodată aveai impresia că făcea parte din modelul de pe covor şi că de fapt acesta o ţese pe ea.
Oricum, problema şi ocupaţia noastră zilnică principală o constituia enervarea profesorului de muzică atunci când dădea ore de vioară la domiciliu. Aşa încât, cu Săndelu’ Pişcoţelu’ cu tot de mânuţă, aşteptam lecţia şi începeam şi noi, în felul nostru, spectacolul. Cu excepţia lui, că era tăcut de-a binelea, cu toţii băteam în gard cu un băţ, strigam, zbieram, lălăiam şi nu ne epuizam pasiunea pentru artă până ce nu apărea „Turbatu’ ” în cadrul uşii masive de lemn sculptat de la intrarea dinspre parter, tunând şi fulgerând în capul scărilor, împotriva noastră, vandalii. Atunci ne dispersam care încotro, speriaţi că o să vină el la şcoală să vorbească la Direcţiune; întotdeauna îşi termina ameninţarea cu „ei, comedie ca asta!”. Imediat după aceste cuvinte se auzea şi vocea inconfundabilă, vocea persană a celei care se numea „mama lu’ Ionuţ”. Până să se scoale şi să apară ea în cadrul ferestrei, eu îl recuperam de-o aripioară pe Săndel, fugeam şi-l înapoiam pe inventar mămicii, care îl analiza cam ca la controlul superior de calitate, la care eu asistam plină de seriozitate, mirare şi nedumerire cum îi număra ochii, mâinile, picioarele, sădăluţele, de fiecare dată la fel până la proxima ocazie, când, pentru a întări (numeric!) echipa de zgomote, îl strigam peste gard şi din nou o rugam pe mama lui să-l lase afară.
Totuşi, lucrurile n-au ţinut mult aşa, poate un an şi câteva luni, până ce profesorului de muzică i-a venit ideea de a ieşi în curte şi a lăsa vioara să vorbească în locul lui. De atunci Turbatu’ a devenit om mare în ochii noştri şi s-a transformat în dom’profesor. Iar noi, definitiv îmblânziţi, ne-am găsit un alt loc, în Parcul Rond, din spatele Scalei, un peticel de verdeaţă cu trei bănci de lemn, şi joaca am înlocuit-o cu adevărate rendez-vous – uri, socializând cu copiii mai mari decât noi, ce au devenit o sursă de inspiraţie: fetele îşi tapau părul, purtau jupoane care de care mai înfoiate şi îi puneau pe băieţi să le lălăie hiturile lui Gianni Morandi.
Aşa s-a produs şi despărţirea de cei mai mici, printre care şi îngeraşul smiorcăit, care nu mai era de nasul nostru.
...............................................................................................................................................
Revăzându-l în foaierul de la Operă, pentru prima oară după atâtea decenii, i-am sărutat în gând fruntea senină, trimiţând un zâmbet trecutului. L-am recunoscut imediat – înalt şi subţirel, avea aceiaşi ochi mari albaştri şi adânci, aceeaşi fragilitate şi poate doar ceva mai puţini pistrui... abia atunci am făcut legătura între el şi unul dintre valoroşii violonişti la al căror concert venisem de fapt.
Se vede treaba că trecutul nu era chiar aşa de binevoitor şi zâmbitor cu mine atunci: exact pe când îl priveam cu nostalgie şi bucurie apropiindu-se de mine, am păşit în gol (desigur în cel al prezentului!) şi am căzut pe scări. Pe când eu mă dădeam de-a dura, el urca, ras, frezat şi fercheş, ferindu-se din calea mea. Şi a tot urcat, şi a tot urcat iar eu am tot căzut: nu a întors o clipă capul să vadă ce-i cu mine. Părea rupt de realitate, şi dacă nu insensibil, oricum la fel de impasibil şi inert ca în anii copilăriei, când era atât de inhibat şi intimidat de acea mamă-jandarm a sa... Până la urmă m-a ajutat cineva şi mi-am venit în fire. Am luat toată întâmplarea ca pe un semn şi nu l-am mai strigat. Câteodată timpul nu vrea să-i tulburi apele adânci.