Pages

Thursday 15 November 2012

Textul nr. 90 On peut vivre mieux au dehors des règles du temps



On peut vivre mieux au dehors des règles du temps

,,Sunt în faţa unei case mari, foarte frumoasă...o arhitectură aparte, mă fascinează întru totul...Să intru? Să cer mai întâi permisiunea să intru?Să întreb de ceva anume? Dar ce să întreb?Cu siguranţă e părăsită...şi dacă nu e? Să privesc doar de afară?,,
Am ciocănit.. intru…nimeni nu mi-a raspuns, niciun glas nu m-a invitat să intru...am intrat...deşi am intrat, uşa încă scârţâie şi se închide încet, foarte încet, aproape prevestitor...Am pătruns într-un loc nu tocmai obişnuit...ferestre neşterse, cu păianjeni...case de păianjeni întinse de la draperiile strânse până la oberlicht...draperii închise la culoare, cu falduri pronunţate...se vedea că la origine fuseseră albe, însă în timp au căpătat o nuanţă de galben, un galben cenuşiu...mă atrăgea patina timpului impregnată până şi în parfumul degajat din mobila de aici...un parfum puţin dulceag, înţepător, dar care provenea dintr-un mediu burghez.. mă atrage tot interiorul. E vechi, are un farmec aparte...simt că sunt eu însămi acolo...ca acolo a fost mereu locul meu...în jurul meu mobilierul e ales cu grijă, cu stil, aş putea spune...un ochi foarte atent şi foarte cunoscător ar fi aranjat totul...un pian maiestuos ocupă cam o treime din cameră...iar un gramofon antic stă chiar lângă pian(,,de ce chiar acolo?,,), pe o noptiera stil Ludovic al XIV-lea...foarte preţioasă...
Mă aşez pe taburetul din faţa pianului şi cânt ultima partitura ce încă asteaptă parcă pe cineva să o interpreteze :
,,fa , la, mi, re, mi, fa,
sol, si, fa, sol, la, si,
la, si, do, la, fa...,,
Aşa începusem să intru într-un microunivers, acela al imaginaţiei mele...al eului meu de altădată...un candelabru impunător domina întreaga cameră...un candelabru cu multe braţe, cu multe lumini parcă lipsite de viaţă, mă face să păşesc în vârful picioarelor spre uşa care mi-a atras atenţia de la început...e pictată integral cu siluete feminine, dar ceea ce mă impresionează sunt culorile care nu sunt nici şterse, nici vii, însa nu au fost atinse de timp...e înfăţişat un dans, parcă, al celor trei graţii ale lui Raphael... intram şi ieşeam din mine...mă trezesc dansând lângă ele sau cântând la pian...şi apoi, ca şi când cineva m-ar fi scos din visare, mă aflam din nou în locul în care ma aşezasem, în faţa uţii...simt că mă invadează acest loc, iar eu nu vreau să mă pun împotrivă-i...e un loc din amintiri...nu mai există...dar a existat acolo unde eu am visat...a fost cu toată realitatea pe care o poate implica imaginaţia mea..acea imaginaţie care dădea viaţa epocii atât de râvnite...eram îmbrăcată conform acelei perioade de visare, de melodii uitate şi de lumini difuze, de cuvinte nerostite şi de replici seducătoare...o rochie violet, cu volane mari, dispuse pe arcuri bine prinse şi care susţin rochia şi o întreţin perfect rigidă...Croiala cambrată şi cu multe pliuri în partea bustului dă impresia unui corset, ce se închide la spate cu un şiret din piele....mă învârt în vârful picioarelor, fac piruete pe melodia ce trăieşte în discul gramofonului; privesc în fuga mea ferestrele atât de înalte, atât de umbrite de suflete parcă închise încă în acest loc...mă fascinează, mă atrag, îmi fură privirea şi paşii mei se duc în continuu către ele...evident, priveliştea trebuie să dea către ceva...vreau sa descopăr unde... încerc să şterg cu ceva geamul...praful s-a lipit atât de bine, încât parcă atâţia ani la rândul, ploile, ninsorile, toate la un loc, nu ar fi bătut în afară, ci din interiorul camerei către afară...pe pian mi-a atras atenţia o batistă cu iniţialele cuiva...fineţea ei la atingere m-a tulburat...parcă ating ceva personal, ceva care aparţinuse altcuiva, parca am comis o nedreptate, am violat cu bună ştiinţă un loc privat...Caut cu privirea o fotografie sau un tablou, ceva care să îmi arate cui a aparţinut tot ce se află aici..deasupra canapelei peste care este aşezat un cearceaf, se află într-adevăr un tablou, peste care s-a aşternut de asemenea o pânză de aceeaşi textură cu cea a draperiilor...am dezvelit tabloul, iar ochii mi s-au fixat pe portretul unei doamne, o doamnă îmbrăcată în negru, cu guler alb, plisat, o doamna ai cărei ochi sunt de o blândeţe şi o linişte interioară neasemuite...mâinile ei sunt atât de netede, de pline de viaţă, încât mi se pare că aria pe care o ascult e cântată încă de ea, acum...în acest moment...părul ei cenuşiu, prins la spate, mă face să mă gândesc la o fire foarte organizată, foarte atentă, îngrijită...ochii ei încă trăiesc...trăiesc în acele ferestre parcă prea înalte, parcă prea protectoare cu ceea ce existase aici, erau atât de umbrite, încât ar fi vrut ca niciun ochi discret să pătrundă în intimitatea acestui loc...ochii ei încă existau în muzica care se prelingea în suflet ca o otravă pe care ţi-o accepţi, nu din masochism, ci din bucuria de a asculta măcar o dată ceva frumos, chiar dacă ireal...şi te îmbeţi cu o viaţă ce a aparţinut altora, dar pe care ai vrut să ţi-o revendici şi te încăpăţânezi să susţii că e a ta, că nu a fost niciodată a altcuiva...ochii ei s-au impregnat până şi în clapele pianului...contrastul atât de puternic între acea tonalitate de negru şi clapele exagerat de imaculate e regăsit în culorile vestimentaţiei sale, în discondardanţa fascinantă dintre rigiditatea hainelor şi chipul blajin, între mâinile sale ce spun totul despre o viaţă petrecută în partituri şi cărţi, cuceriri delicate şi fascinante, unice, sensibilitate şi...ceea ce vârsta presupune de fapt: înţelepciune, adevăr şi reguli asumate...privirea ei se simte şi în canapeaua şi în biblioteca atât de plină de cărţi, colecţii vechi, cărţi valoroase, cărţi de teatru antic, romane de dragoste, partituri îngălbenite, cărţi cu vieţile artiştilor plastici, muzicieni şi scriitori...o întreagă enciclopedie...un suflet care a trăit pentru ea şi care s-a retras în sine, flirtând din când în când cu timpul, cu oamenii, amăgindu-i şi amăgindu-se de tot ceea ce credea că presupune adevărata viaţă...
,,Voi începe să număr, când ajung la cinci să te trezesti..încep...unu, doi...,,
...dar a făcut-o pentru un romantism, o delicateţe şi o graţie în gesturi, cuvinte bine alese, o viaţă rătăcită între paginile cărţilor, pe acordurile simfoniilor şi adevărata viaţă a sufletului ei...o aventură fermecătoare cu un risc şi un final asumate...muzica care răsună de la gramofon parcă vine de departe, de la ea şi s-a oprit pentru câteva secunde la mine să mă fure din viaţa mea şi să mă aducă la aceste ferestre către..
,,trei, patru....,,
...către o zi în care nimic din toate aceste obiecte de mobilier, în care acest loc cu totul nu a mai existat...
...şi eu încă stau în faţa acestei case şi mă gândesc dacă să intru sau nu...
,,...Cinci!,,