Pages

Thursday 15 November 2012

Textul nr. 91 Legătura omului cu pământul

Legătura omului cu pământul

Glasul pământului pătrundea năvalnic în sufletul flăcăului, ca o chemare, copleşindu-l [...]”.Glasul pământului şi glasul iubirii reprezintă coordonatele capodoperei rebreniene “Ion”, ele ilustrează forţele ce se înfruntă în sufletul protagonistului, provocându-i în cele din urmă moartea. Relevantă pentru legătura omului cu pământul este o întâmplare reală, povestită chiar de Rebreanu, întâmplare ce a avut loc în satul Prislop, unde scriitorul a locuit o vreme. Într-o zi el a surprins pe câmp un ţăran îmbrăcat în haine de sărbătoare, care a sărutat pământul” ca pe o ibovnică”. Acest fapt stă la baza romanului scris ulterior; desigur, noţiunea de pământ trebuie înţeleasă aici în sensul pe care îl avea ea la sfârşitul secolului XIX – începutul secolului XX- ca principală avuţie a ţăranului român,ea reflectând totodată o poziţie socială,un anumit nivel de dezvoltare.Cert este că între om şi pământ s-a dezvoltat încă din cele mai vechi timpuri o legătură unică, solidă, inefabilă.
În Antichitate, pământul era perceput ca o mamă ce-l va naşte din nou pe cel plecat dintre cei vii: astfel, pământul capătă o dimensiune creatoare,dimensiune conturată şi de teozofia creştină.Din pământ ne naştem,şi în pământ ne vom întoarce. Şi în mitologia greacă, ciclul creaţiei începe de la Pământ (Gheea sau Geea) : ea a generat, într-un sens larg,toate formele de viaţă ce au apărut ulterior în lume şi în cer. Mai presus decât orice, însă, este legătura omului cu spaţiul natal, cu pământul în care s-a născut şi în care a copilărit.
Pământul natal e un loc sfânt. Martor mut al unor istorii uitate, el perpetuează de generaţii şi generaţii valori umane fundamentale, obiceiuri şi tradiţii specifice,modele de viaţă, exemple de a fi şi de a trăi.Pământul natal e promotor al unui întreg bagaj de cultură şi de civilizaţie,de unicitate şi de autenticitate.Neschimbat, veşnic căutător al frumosului, înfruntă cu seninătate timpurile potrivnice şi nedrepte. Loial, transparent, izvor nesecat de dor şi de căldură, îşi cheamă copiii rătăciţi înapoi, tăcut şi iertător. Pământul natal reprezintă el însuşi o istorie: istoria trecerii neîntrerupte a omului prin lume.
Pământul natal i-a conferit dintotdeauna omului sentimentul de apartenenţă: prin intermediul său, acesta din urmă are posibilitatea să se (auto)definească. Pe de altă parte, putem constata că, de-a lungul timpului, valorile, tradiţiile şi, într-un cuvânt, specificul unei anumite comunităţi s-au perpetuat într-o mai mare măsură la sat. Viaţa rurală a fost poate mai săracă din punct de vedere economic şi intelectual, însă, în afara oricăror concepte şi structuri imuabile, ea s-a dezvoltat într-o perfectă armonie cu natura şi cu Dumnezeu. De aceea consider că alta a fost raportarea ţăranului la pământ, comparativ cu cea a citadinului prins mereu în activităţile cotidiene, a omului care nu mai are timp să stea de vorbă cu sine însuşi (nu putem nega fenomenul de alienare a omului modern, inclusiv de el însuşi). Satul românesc, însă, nu mai are nici o scăpare „din încercuirea la care îl silesc sărăcia şi înapoierea” (M.Nazat). Şi, cum în zilele de astăzi trăieşte ultima generaţie de ţărani autentici a României, acea raportare a omului la pământ, despre care vorbeam, tinde să se uniformizeze.
Ne naştem într-un loc, în care copilărim, de care ne îndrăgostim iremediabil, pe care îl visăm şi ne dorim peste ani şi ani să îl revedem. De ce, uneori, nu putem rămâne ACASĂ la nesfârşit? Timpu...destinul sau mersul lucrurilor sunt doar câteva dintre posibilele răspunsuri. Aşa a fost să fie-semn al unei fatidice şi dureroase resemnări atât de specifice poporului român.
Legătura omului cu pământul îşi capătă expresia şi în literatură. În „Prefaţă” la „Aspecte ale mitului”, de Mircea Eliade, criticul literar Vasile Nicorescu apreciază că „în fond niciun titlu nici o glorie, nici o aureolă nu acoperă în aur fiinţa unei opere, forţa unei idei sau a unui sistem de gândire la spaţiul de obârşie spirituală, cutia de nepieritoare rezonanţă a pământului natal”. Într-adevăr, acesta este cel care contureză portretul Creatorului de cuvinte, cel care îi creionează sistemul de gândire, felul de a fi şi de a acţiona. Mulţi scriitori conştientizează importanţa spaţiului natal abia când sunt departe de el, în exil; un astfel de scriitor spunea odată că „în exil orice incercare de a prinde rădăcini pare o trădare, o recunoaştere a înfrângerii”. În fond, exilul e visul unei întoarceri glorioase, e speranţa regăsirii, a unui nou început. Întoarcerea ab originem e o constantă a umanităţii, e speranţa de a înţelege de ce. Nu în ultimul rând, păstrarea legăturii cu spaţiul natal presupune menţinerea limbii materne, ca mod de exprimare, şi reiterarea (cel puţin la nivel mental) a obiceiurilor, tradiţiilor specifice. De altfel, mulţi scriitori români din exil au scris şi continuă să scrie în limba română (Mircea Eliade, Emil Cioran, Norman Manea etc.).
La pământ ne putem referi şi în sensul de „teritoriu istoric aparţinând unei anumite naţiuni. Spre exemplu, între românii din Bucovina românească şi cei din partea de nord a provinciei, înăilată în graniţele Ucrainei, au existat şi există legături culturale (şi nu numai) foarte puternice. La fel şi în cazul românilor din Basarabia.
Pământul e leagănul civilizaţiilor, e martor mut al înfloririi şi decăderii lor în timp. Legătura dintre om şi pământ e indestructibilă, eternă. Căci peste ani şi ani, fiecare dintre noi vom auzi chemarea Pământului(...).