Pages

Thursday 15 November 2012

Textul nr. 92 Legatura omului cu pamantul

Legatura omului cu pamantul

De mici,dinainte de clasa a VIII-a,invatam din “Miorita”,”Baltagul” sau chiar din Legenda mesterului Manole ca romanul iubeste ce e al sau,lucrarea sa si are o legatura speciala cu pamantul.
Mai tarziu am citit “Ion” si l-am indragit pe acesta pentru ambitia si perseverenta sa in atingerea scopurilor,viselor sale.Scena care m-a ingrozit a fost cea a sarutarii pamantului.Daca prima data m-am speriat si am zis ca eu nu as face asa ceva niciodata,peste mult timp am inteles valoarea simbolica a gestului sau:contopirea cu prorpiul vis,dedicare,pasiune pusa in trairea fiecarei clipe.Nici acum nu as saruta pamantul desi au fost clipe cand mi-a fost foarte drag si as fi facut asta.Unele emotii sau sentimente nu pot fi explicate.Nu poti explica unui superficial ce inseamna sa ai dragoste pentru pamantul tau:proprietatea ta si pentru meleagurile natale.El nu poate concepe,nu poate crede,nu intelege.
Am fost plecata de acasa si dorul,faptul ca nimanui nu i-a pasat de mine cand am fost bolnava m-a facut sa vreau sa sarut pragul usii casei in care sunt iubita si ingrijita,ocrotita si picioarele mamei mele,omul care si-ar da si sufletul pentru mine,ingerul meu pazitor,dumnezeul in carne si oase.Pleaca printre straini si odata intors acasa vei iubi tot ce lasasei in urma.Am vorbit cu cineva plecat din tara si nostalgia,dorul lui de tara m-au intrigat.Isi amintea tara,muntii,totul ca raiul pe pamant.
Romanii au un devotamanet pentru pamantul lor.S-a pastrat din strabuni idea de a nu instraina pamantul familiei.Un cantec vechi zicea:”Sa nu vinzi casa parinteasca…”.Adevarul ca noi vrem sa pastram obiectele,lucrurile care au valoare sentimental.Pastram intotdeauna o amintire placuta a copilariei,a gradinii de legume,a livezii cu pomi fructiferi in care ne jucam “alergatea”Imaginea bunicilor si a pamantului lor a fost evocate in mai multe opera autohtone:”La medeleni” de Ionel Teodoreanu,”dincolo de nisipuri”de Fanus Neagu,s.a.
De fiecare data cand am fost la bunica,la Bertea,o zona asemanatoare imaginii mele de rai,m-am apropiat pentru cateva ore de pamant. I-am apreciat frumusetea,l-am atins parca simtindu-i pulsul,l-am lucrat cu entuziasm si drag de parca ar fi fost pretios ca aurul,am stat jos,pe el si m-am uitat in jur de fiecare data cu o emotie noua:cerul e mai frumos la deal sau am uitat noi campenii sa-l privim,padurile virginale se leagana pe note,ca in visele caudate,pasarile canta incantandu-ne urechile prea surde.Totul e minunat acolo.Pamantul ala roditor da oamenilor tot ce au nevoie.Incepusem sac red ca as vrea sa traiesc acolo.De fiecare data cand urc ulita ce urca spre cer simt ca ma sufoc:nu mai am aer,gafai de parca as fuma.Un vis de-al meu e sa-mi construiesc o cabana acolo,un mic colt de rai intr-un rai mai mare.Viata oamenilor de acolo e simpla,dar sunt urmasi ai familiei Lipan din “Baltagul”:voiosi,cu inima usoara,femei frumoase,viata lunga,lipsita de boli sau griji in plus.Traiesc natural,ca acum 200 de ani si sunt fericiti.Pamantul le ofera tot ce au nevoie.Vin mereu acasa cu chef de compus si-mi iubesc petecul de pamant mai mult pentru ca,atat ca poate,imi ofera roade bune,gustoase.Simt mereu o bucurie inexplicabila cand sap si pun in gradina sau cand lucrez,culeg porumbul de la camp.Mandrie,multumire,extaz,speranta,nu stiu ce poate fi.Cert e ca de cand ne nastem,venim pe acest pamant si pana cand murim,ne unim cu pamantul,simtim o legatura cu acesta,un sentiment straniu ne umple sufletul.
Consider ca oamenii care au iubire pentru pamantul lor,sunt capabili de iubire de orice fel,pot simti empatie,au un suflet mai bogat,mai implinit decat ceilalti.